⚖️ Geen herziening, maar een bestuurlijke omleiding
In het artikel wordt gezegd dat het Programma Landelijk Gebied Duurzame Greenport (LGDG) een ‘herziening van de ISG 2016’ is.
Maar dat klopt niet.
Er kan juridisch gezien geen sprake zijn van een herziening of hereiking van de ISG, omdat de ISG een visie was die door de gemeenteraad werd vastgesteld, terwijl het LGDG een programma is dat door het college wordt vastgesteld.
Een visie bepaalt de koers — een programma voert die koers uit.
Dat zijn twee totaal verschillende instrumenten onder de Omgevingswet.
Wie zegt dat het LGDG “de nieuwe ISG” is, verwart dus uitvoerend beleid met kaderstellend beleid.
En precies dáár zit het democratisch probleem: de gemeenteraad, die over de koers van de leefomgeving hoort te gaan, staat buitenspel.
Volgens de Omgevingswet (artikelen 3.3 t/m 3.6) hoort de raad eerst de omgevingsvisie vast te stellen — dat is het “wat” en “waarom”.
Daarna mag het college een programma maken — dat is het “hoe”.
Nu wordt het omgedraaid: eerst het programma, en pas later misschien een ‘Omgevingsvisie 1.2’.
Dat is bestuurlijk onzuiver en juridisch kwetsbaar.
Het is dus geen herziening van de ISG, maar een bestuurlijke omleiding waarmee de raad haar beslissingsbevoegdheid verliest.
En dat raakt iedereen: van paardenweitjes tot moestuinen, van open ruimte tot betaalbare woningen.
PlasticFantastic zegt: eerst de visie, dan pas het programma.
Alles daarbuiten is een democratische verkorting van de route.
#Omgevingsvisie #LGDG #energietransitie #PLGDG

Reacties
Een reactie posten