De prioritering van asielopvang boven lokale woningnood in Noordwijk
Een achtergrondanalyse met feiten en bronnen
Woningnood in Noordwijk: structureel en urgent.
Noordwijk heeft volgens de Woondeal Holland Rijnland 2022 de ambitie om circa 2.850 woningen te realiseren tot 2030. Toch blijft het tekort groot. De provincie Zuid-Holland wijst buitenstedelijke bouwlocaties vaak af, waardoor de gemeente vooral binnen de bestaande kernen moet verdichten (Bron: Woondeal Zuid-Holland 2022).
De gevolgen zijn zichtbaar in cijfers:
* In november 2024 meldden zich 63 inwoners bij de toegang vanwege woningnood, waarvan 2–3 acuut daklozen in crisisopvang terechtkwamen (Bron: gemeente Noordwijk, raadsinformatie).
* De ETHOS-telling april 2024 registreerde 46 dak- en thuisloze volwassenen, waarvan 19 bankslapers (Bron: ETHOS-telling Zuid-Holland, 2024).
* De maatschappelijke kosten zijn hoog: opvangtrajecten kosten €21.000 tot €85.000 per persoon per jaar (Bron: Movisie, “Kosten van opvang”, 2023).
Ondanks deze druk kiest het college ervoor geen tijdelijke woningen te realiseren. Argumenten: na 15 jaar moeten deze weer verdwijnen en er ontbreekt een sluitende business case voor ontwikkelaars, tenzij een langere termijn kan worden gegarandeerd (Bron: raadsstukken Noordwijk, 2024).
‘Wonen Eerst’-beleid: goede intentie, weinig woningen
Het Nationaal Actieplan Dakloosheid (2023–2030) zet in op ‘Wonen Eerst’: eerst een woning, daarna begeleiding. Dit principe voorkomt hoge opvangkosten en biedt stabiliteit (Bron: Ministerie VWS, Actieplan 2023).
Noordwijk heeft dit beleid lokaal omarmd en werkt samen met Stichting De Binnenvest en wijkteams. Maar de praktijk stokt: zonder beschikbare woningen blijft het beleid grotendeels theoretisch. Spoedzoekers en daklozen blijven afhankelijk van crisisopvang of logeren bij familie/vrienden.
Het AZC-plan aan de Achterweg
In juni 2025 presenteerde het college een nieuw plan voor een tijdelijk asielzoekerscentrum (AZC) aan de Achterweg:
* 275 opvangplekken, looptijd 5 jaar (Bron: collegevoorstel Noordwijk, juni 2025).
* Het vervangt een eerder plan (2024) voor 500 woningen en asielopvang dat door de provincie werd afgewezen, omdat woningbouw op die locatie in strijd is met de Omgevingsverordening (Bron: Provincie Zuid-Holland, besluit 2024).
* Het college motiveert dit als een overbruggingsoplossing in afwachting van toekomstige woningbouw.
Het plan leidde tot kritiek:
* Inwoners verspreidden in augustus 2025 pamfletten in Offem-Zuid en startten een online petitie tegen het AZC (Bron: lokale media, 2025).
* Buurgemeente Katwijk uitte zorgen over de locatie vlak bij de grens (Bron: Katwijkse raadsvragen, juli 2025).
* Op sociale media klonk kritiek: “wel opvang voor nieuwkomers, geen woningen voor eigen inwoners” (Bron: X/Twitter, zomer 2025).
De scheve balans
Het contrast wordt duidelijk:
* Tijdelijke woningen voor eigen inwoners worden afgewezen als “te duur” en “niet structureel”.
* Tijdelijke opvang voor asielzoekers blijkt wel haalbaar – zelfs op een locatie die voor woningbouw verboden is.
Dit verschil wordt mede veroorzaakt door regelgeving:
* Gemeenten hebben een wettelijke taakstelling voor asielopvang (Wet COA, Spreidingswet in voorbereiding).
* Voor lokale woningzoekenden bestaat geen wettelijke plicht om tijdelijke huisvesting te realiseren.
Het gevolg: 46 daklozen en 63 spoedzoekers in Noordwijk wachten vergeefs op woningen, terwijl er wel ruimte komt voor 275 asielzoekers.
Conclusie
Noordwijk illustreert een bredere spanning in het Nederlandse beleid: nationale verplichtingen rond asielopvang krijgen voorrang boven lokale noden. Zonder structurele inzet op tijdelijke woningen voor eigen inwoners naast opvang voor nieuwkomers, groeit het gevoel van ongelijkheid en onrechtvaardigheid.
Bronnen:
* Woondeal Holland Rijnland 2022 – Rijk, provincie en regio.
* Provincie Zuid-Holland, besluit Omgevingsverordening 2024.
* Gemeente Noordwijk, raadsinformatie woningnood en opvang 2024–2025.
* ETHOS-telling Zuid-Holland, april 2024.
* Movisie, “Kosten van opvang” (2023).
* Ministerie VWS, Nationaal Actieplan Dakloosheid 2023–2030.
* Lokale media en raadsstukken Katwijk/Noordwijk, zomer 2025.
Reacties
Een reactie posten