De Paradox van de Eerlijke Marketing
In ons kustplaatsje Noordwijk staat een klein maar invloedrijk bureau: Noordwijk Marketing. De schoonheid van Noordwijk verkopen in woorden die verleidelijker klinken dan de werkelijkheid zelf.
Echter, er is één klein probleem: de waarheid.
Noordwijk is mooi, maar niet altijd even mooi. Soms regent het drie weken achter elkaar, waardoor de boulevard veranderd in een winderig decor voor een Scandinavische misdaadserie. En soms, op een zomerse dag, is er zoveel toerisme dat je eerder de rust vind in een drukke IKEA op zaterdagmiddag.
Toen kwam Joost het team versterken. Zijn eerste opdracht was een promotionele tekst over het strand. Hij schreef: 👉 "Noordwijk: een plek waar de golven eeuwig aan de kust knabbelen, waar de wind een partner is in gesprek, en waar schoonheid samenhangt met het besef dat natuur niet is gemaakt voor ons plezier, maar wij slechts toevallige gasten zijn.”
Zijn manager fronste. “Joost… dit is prachtig, maar je moet het verkoopbaar maken.”“Maar is het niet juist aantrekkelijk,” wierp Joost tegen, “om iets te tonen zoals het echt is? Zijn teksten begonnen aandacht te trekken. Sommige toeristen waren teleurgesteld dat Noordwijk niet altijd voldeed aan de lyrische beschrijvingen. Anderen waardeerden de rauwe poëzie van zijn woorden, de erkenning dat schoonheid en onvoorspelbaarheid hand in hand gaan. Maar de directie bleef twijfelen. De marketingdirecteur, riep Joost op zijn kantoor. “Joost, wij verkopen geen filosofische bespiegelingen, wij verkopen een dorp.
Zijn slotstuk:👉 “Noordwijk: niet wat je verwacht, maar wat het is.” Soms verkoopt de waarheid zichzelf. En misschien was dat precies wat mensen zochten.
#gemeentenoordwijk #noordwijk #plasticfantastic #marketing
Reacties
Een reactie posten